Almaar Mahler

Almaar Mahler

“Jammer dat het zo kort was en er geen toegift kwam”, aldus Mahler’s kleindochter Amla na afloop van het concert van Het Gelders Orkest in Wenen, waarin Ingrid Kaiserfeld in twintig minuten vijf liederen zong van Alma’s grootmoeder Alma Mahler.

Als Partner van Het Gelders Orkest was ik mee naar Wenen waar HGO gisteren onder leiding van de Oostenrijker Martin Sieghart in een vol Konzerthaus na Amla’s liederen de Tiende Symfonie van Gustav Mahler speelde, in de uitvoering van de Italianen Mazzuca en Samale.

Twee dagen eerder hoorden we in de Muziekverein de Wiener Symfoniker o.l.v. George Prête in Mahlers Eerste Symfonie. Daags erna bij Verdi’s Falstaf, in de fraaie Staatsoper waar Mahler zo vaak dirigeerde.

Ook de schitterende musea in Wenen bezocht; Klimts werk gezien in de Belvedere en het Secession-gebouw, de rijke collectie van het Kunsthistorisch Museum bewonderd en het indrukwekkende leven en kleurrijke werk ontdekt van Friedensreich Hundertwasser in zijn Kunsthaus.
Ondertussen ook het boek gelezen van Alexander Waugh over de beroemde eenhandige pianist Paul Witgenstein en zijn familie. De naam van zijn vader Karl, die het gebouw voor kunstenaarsbeweging Secession financierde, staat daar in kapitalen in de hal vermeld. In het ‘paleis’ van Pauls ouders kwamen Brahms, Strauss en … Mahler over de vloer. In de Habsburgse tijd bloeiden naast (en dankzij) handel en industrie de kunsten in Wenen en die sfeer is er nog volop te proeven.